Několik důvodů proč neprodávat nemovitost s více realitkami a bez exkluzivity

Kolikrát se setkáváme s tím, že majitelé nemovitostí se vůbec nehodlají bavit o exkluzivní smlouvě a chtějí prodávat svou nemovitost s více realitkami. Mají názor ten, že více realitních kanceláří = větší úspěšnost prodeje. I když se na první pohled zdá být tento postup logický, tak to v drtivé většině případů neplatí, ba naopak. Podívejme se však na danou věc více do hloubky a ukažme si několik důvodů, proč není úplně rozumné trvat na tomto postupu.
1. Nebudete spolupracovat s těmi nejlepšími
Nejlepší realitní makléři pracují v naprosté většině případů na základě exkluzivní zprostředkovatelské smlouvy. Ti makléři, kteří přistoupí na to, že budou zajišťovat prodej vaší nemovitosti pouze jako jedni z mnoha do této skupiny s největší pravděpodobností nepatří. Nejlepší realitní makléř nemá důvod s Vámi takto spolupracovat. Ptáte se proč? Cení si svých kvalit a přidané hodnoty. Raději bude mít v nabídce současně jen několik málo nemovitostí a těm se naplno věnovat.
2. Makléř nebude patřičně investovat
Pokud si sjednáte spolupráci s několika realitními makléři, tak pravděpodobnost, že nemovitost prodá daný makléř, je velmi nízká. Makléř si je toho vědom a do prodeje vaší nemovitosti nebude investovat peníze ani čas navíc. Je totiž málo pravděpodobné, že nemovitost prodá zrovna on. Bude to tedy pouze zkoušet a doufat, že bude mít štěstí.
V dnešní době se pro prodej nemovitostí využívají i vhodné moderní prostředky, které umožní vaší nemovitost prodat za výhodnějších podmínek (zejména za vyšší cenu v kratší době). Mezi ně patří nafocení profesionálním fotografem, vytvoření videoprohlídky, nascenování a prezentace vaší nemovitosti ve 3D, provedení homestagingu, cíleně směřovaná reklama na sociálních sítích apod. To však stojí určité finanční prostředky, takže je téměř jisté, že žádnou z těchto služeb pro Vás neudělá realitka, která ví, že je pouze jedna z mnoha a nemá alespoň částečnou jistotu, že se jí investice vrátí. Vznikne tedy průměrná či podprůměrná prezentace nemovitosti, která naláká méně solidních zájemců. A malá konkurence mezi kupujícími způsobí, že velmi pravděpodobně utržíte za svou nemovitost méně než v opačném případě.
3. Nemovitost bude v očích zájemců vypadat podezřele
Většina realitních kanceláří inzeruje na stejných realitních serverech. Dosah inzerce je tedy omezený. Většinou neplatí, že čím více realitních kanceláří bude nemovitost nabízet, tím více potenciálních kupujících oslovíte. Právě naopak. Pokud zájemce danou nemovitost uvidí na serveru několikrát rozdílně (často s rozdílnými cenami a běžně s rozdílnými fotkami a popisem), často nezavolá ani do jedné realitky, jelikož nemovitost se mu bude zdát podezřelá.
4. Hájení vašich zájmů s velkým otazníkem
Realitní makléř při neexkluzivní spolupráci totiž často bohužel ne plně hájí zájmy svého klienta. Pokud totiž makléř náhodou získá kupce, tak bude tlačit na okamžitou realizaci transakce často za každou cenu, aby ho nepředběhl konkurenční makléř a nepřipravil ho tak o provizi. Díky tomu se nemovitost může prodat za výrazně nižší cenu než v případě exkluzivní spolupráce.
Co říci závěrem?
Určitě to, že uzavření exkluzivní
zprostředkovatelské smlouvy je vhodnou volbou pro majitelé nemovitostí, kteří
se rozhodnou prodej zrealizovat za pomoci prověřeného realitního makléře či prověřené
realitní kanceláře.